MY LIFE ! !

Followers

Visited


Wednesday, March 30, 2011

Deodorant Menyebabkan Tsunami !!!





          Fisrtly apa yang korang fikir bila baca tajuk entry aku ? Hahaha...
          Anda mesti tersenyum bila baca tajuk entry aku ni. Dan mungkin juga berkata 'Ah, mana mugkin.Biar betul.' Memang agak aneh tapi yang aneh tu belum tentu lagi tidak betul. Ok.. Jom aku tunjukan bagaimana fenomena pelik tersebut terjadi.

         Korang pasti tahu kan yang hampir semua deodoran a.k.a ubat ketiak dan pewangi dan banyak lagi menggunakan zat KLOROFLUOROKARBON atau lebih popular dengan panggilan CFC. Pada dasarnya, penggunaan CFC akan menghasilkan 2 reaksi. PERTAMA : Menghasiklan aerosol iaitu cairan yang berubah menjadi separuh gas. Bahan tersebutlah yang digunakan sebagai deodoran atau pewangi. Aerosol ni sepsial sikit sebab tu dia dijadikan bahan deodoran kerana dapat disembur dan boleh menyerap suhu.. 

          Penggunaan CFC berlebihan boleh mengakibatkan terjadinya penipisan ozon dan kebocoran ozon. Kebocoran lapisan ozon mengakibatkan sinar ultra violet menerobos terus ke bumi tanpa disaring terlebih dahulu dan mengakibatkan suhu menjadi lebih panas.

          Ketika terlepas ke udara CFC akan mencari tempat yang yang memiliki graviti paling ringan, iaitu kutub. Zat ini akan melayang dan terakumulasi hibgga menggerus lapisan ozon. Akibatnya ais kutub akan cair akibat terkena radiasi matahari yang sangat kuat. Seterunya, menyebabkan penambahan jumlah air laut.

        Di bawah samudera yang terbentang luas, kerak2 bumi bertasbih dengan terus berjalan = bergerak. Mereka mendapat tekanan dari magma yang ada di perut bumi untuk terus berjalan membentuk plat-plat yang stabil. Apabila jumlah air bertanbah secara automatiknya akan terjadi peningkatan tekanan. Pergerakan plat-plat bumi menjadi lebih cepat. Plat Laut (oceanic crust) dan Plat Benua (continental crust) akan bertemu dengan kelajuan melebihi normal. Dan akan terjadi pertembungan (fault zone) yang LEBIH DASYAT. Akibatnya, jadilah gempa bumi dan tsunami yang dasyat. 

        So, begitulah bagaimana ubat ketiak a.k.a deodoran mempunyai hubungan dengan tsunami.
Aku sure-lah korang mesti tak boleh hidup tanpa deodoran kesayangan korang tu begitu juga dengan aku. Tapi, kita mesti ingat masih ada cara tradisional yang masih kita boleh praktikan. Ya, aku tau susah sikit bab bukan sesuatu yang dah siap bila secara tradisional. Aku pon bukan nak buat benda2 yang menyusahkan aku kalau dah da option yang senang. Hehehe...


Well, it's depend on us what we want for our life or our eart...

Hanya Allah S.W.T yanf mengetahui....

p/s : so, korang decide lah nak yang macam mana. eh, sorry... me too....



2 comments:

Han Alfi said...

thank you 4 viewed my blog..
btw, rupeye sy sudah follow kamu ya..
do follow me back ya :)

! BUDAQ MANJE..AZLEEN AZIZ ! said...

x nk deadorant....

NUFFNANG