MY LIFE ! !

Followers

Visited


Monday, March 26, 2012

Garam sumber alam yang dikagumi oleh sainstis

Hello , apa khabar ahli muka bumi sekalian,

Bagaimana dengan hari2 anda?? Moga indah2 belaka… dan jangan lupa untuk topup iman anda ya. Dan ingatan kepada diriku juga…

Di hari ini yang di rahmati Allah, aku ingin berkongsi ilmu dengan anda. Ya, walaupun hanya ciput ja yng membaca blog aku yang huduh dan berhabuk ni tapi aku ingin memberi maklumat kepada yang ingin membaca… hewhew… > ok, pnampar aku coz wat ayat sedih gila ..

Aku nak berkongsi mengenai GARAM. Yeah garam. Mungkin ramai kata apa ka hell garamnya. Ok, jangan kutuk sumber mineral alam yang dikurniakan Allah. Actually garam ini sangat dikagumi oleh para saintis. U wanna know why ??

Dalam istilah sains garam disebut NaCl a.k.a Natrium chloride. Allah menjadikan garam unsur kimia yang berpasangan dan telah senyawa dan berkahwin. Semua benda tercipta daripada unsur kimia dan MANUSIA adalah unsur kimia yang paling SEMPURNA. Untuk pengetahuan anda, hanya garam mempunyai ion berpasangan iaitu +ve dan –ve tidak seperti unsur kimia lain yang perlu melalui proses tindak balas untuk mencari pasangan. MENARIK  DOWH …

Prof Norhisham tidak bersetuju apbila ada yang mengatakan garam pembawa penyakit. Garam boleh menyebabkan penyakit jika tidak diambil dengan cara yang betol. Dah bubuh garam dalam makanan 5 senduk pastu mendidih maw tak jadi penyakit.

Actually, pantang garam ialah suhu. Apabila garam dipanaskan maka sifat ion negative akan rosak. Kerana yang hilang ialah klorida yang berion –ve. Natrium yang bercas +ve sahaja tinggal dan ia bersifat asid. Kita memerlukan klorida yang bersifat –ve kerana ia memegang zat besi dan oksigen. Dan bila kolrida dalam garam dah hilang Cuma tinggal asid je lah iaitu karbon dioksida dalam darah instead of oksigen. So, kl masak gulai letaklah garam 10 minit selepas dingkat dari api.


Actually, aku kutip info ni dalam AL ISLAM APRIL 2012. So, untuk keterangan lanjut korang beli and tak rugi pun untuk mendapatkan ilmu. Besides, banyak lagi ilmu dan pengetahuan yang kita dapat.

Enjoy your life. Eat right and live well…


p/s : jangan lebihkan garam dalam makanan .. thnx 4 reading…


3 comments:

Iera balqis said...

nice entry sys..

anyway done follow here + done click ur nuff + churp2..hit me back..please visit & follow my blog..& please give some an ur opinion my entry also..tq ^^

Wijdan Hawani said...

I read this in Al-Islam.

Tapi kan, my question, memang la pantang garam; suhu. Sebab nanti bila garam tu dipanaskan, klorida pecah dan yang tinggal cuma natrium yang bahaya.

Tapi.... Macam mana pula kalau garam tu masuk dalam badan?
Tak ke, garam tu akan di'panas'kan, di-digest, apa semua.
Tak ke dipanaskan juga?
Tak ke nanti klorida pecah juga, dan natrium juga yang tinggal?
Somebody boleh jelaskan?

Miss Y said...

Wildan, maaf yg ni bkn bdg sy.. tp sy rs suhu bdn x spns suhu mknan yg kita msk...

NUFFNANG