MY LIFE ! !

Followers

Visited


Tuesday, February 15, 2011

Profesion guru?? Minat ke?? Kna menjiwai skali...

Actually ak sbnrnya xminat sgt nk jd guru nih..
Tp ye lah profesion tu lah yg plg mulia n stabil..
Bru2 ni ak bwu ge kls BI..
Cg tu tny la ap aku nk keja nnto bsr..
Ak pn jwb lah jd cg..
Tw x bb pe??
BB ak xtw nk jwb pe.. Ye lah dh kn speaking..
Abis kpala otak aku korek..
Last2 aku terpandang mak aku..
Hehehe..
Dia seorg guru..
Apalg ak jwb la.. I want to be a teacher,sir..
Ak ingt kn dia nk kata Great job daughter<< cg tu pgl smua murid dia anak(son/daughter/anak)
Dia siap kata dia jd cg slama bbrp thn je..
Ps2 jd pensyarah slama 45 thn trmsk thn ni..
Tp dia dh boring gila..
So, dia buka la tsyn bb nk bg ilmu..< baikny cg aku..


 Di sini ak nk bgskit cara menjiwai profesion keguruan...
Dalam melaksanakn tugas sekolh , shrsnya para guru harus mampu 
mmbuat 1 bntuk transformasi dri brlndskn bbrp aspek...

1. FIZIKAL
Guru, gerak geri diorang diamati dan dikagumi.. 
Seingat aku cg2 sekolah aku penah kata diorang risaw da budak2 sekolah sekodeng diorang walaupun tiap2 hari pakai baju kurung..< biasa lah budak2 sekolah menengah.. sekolah biasa lak..
Yang lebih pentingguru perlu mempunyai disiplin yang tinggi,personaliti yang dihormati,kesederhanan, kemas dan gaya hidup yang murni.

2.MENTAL
Pemikiran perlulah diluar kotak.
Tegas membuat keputusan  membuat keputusan,arif memberi pandagan dan ikhlas memberi teguran..< bukan mudah smua ni..huhuhu..
Dan mampu memberi ilmu agar dapat melahirkan generasi yg gemilang..
3.SPIRITUAL

Hati~memang kena kukuh.. Budak2 sekarang tau je lah macam mana perangai diorang.. Huh sengal..
Jiwa~ perlu tenang.
semangat~harus kental<< bukan senang nak mengajar budak2 sekarang..Banyak akal diorang tu..


Kerja guru memang mulia..
Walaupun mencabar..
Tapi aku tetap tak minat..
huhuhu..

p/s: selamat mengajar dan bersabar kepada para guru dan bakal guru...



No comments:

NUFFNANG